Maak er met NIX deze zomer een feestje van!

Het is zomer, het weer wordt mooier, maar veel uitgaansgelegenheden zijn nog gesloten vanwege Corona. De afgelopen weken zien we steeds vaker dat (minderjarige) jongeren met vrienden samenkomen in parken, op het strand of bij recreatieplassen en daarbij alcohol nuttigen. Veel alcoholgebruik en overlast zijn hierbij geen uitzondering.

Om jongeren deze zomer voor te lichten over alcoholgebruik start In Control of  Alcohol & Drugs met haar partners de campagne: Maak er met NIX deze zomer een feestje van!

De cijfers
De afgelopen jaren was er een dalende trend te zien in het alcoholgebruik bij jongeren onder de 18. Uit de meest recente landelijke cijfers van het Peilstationsonderzoek, dat vorige week werd gepubliceerd door het Trimbos-instituut, blijkt echter dat het gebruik stabiliseert. Alcoholgebruik onder jongeren daalt niet verder en dat is zorgelijk. 

Jongvolwassenen uit Noord-Holland Noord die voor het eerst alcohol drinken, dronken gemiddeld op de leeftijd van 15 jaar voor het eerst[i]. Uit de Gezondheidsmonitor Jeugd 2019 onder 2e en 4e klassers van het voortgezet onderwijs in de regio blijkt dat  37% wel eens alcohol heeft gedronken en dat 32% de afgelopen maand alcohol dronk.

De campagne
De campagne die nu ontwikkeld is, bouwt voort op de landelijke NIX18 campagne en richt zich op jongeren en hun ouders. Centrale boodschap van de campagne is: drink geen alcohol onder de 18. Door deze norm neer te zetten en uit te dragen, schep je duidelijkheid en boek je gezondheidswinst. Juist deze zomer is deze boodschap vanwege het wegvallen van afleiding extra belangrijk. Daarnaast kan alcoholgebruik  leiden tot onvoorzichtig en onoplettend gedrag met betrekking tot de Coronamaatregelen.

De campagne bestaat uit verschillende onderdelen. Zo zullen op een aantal mooie zomerdagen jongerenteams van de organisatie Unity (www.unity.nl), op locatie, met jongeren in gesprek gaan over alcohol en drugs. Jongeren worden op een laagdrempelige manier met een quiz bevraagd over hun kennis over alcohol en drugs en hier verder over geïnformeerd. Via sociale media wordt de campagneboodschap verspreid onder jongeren. Ouders worden via regionale media gewezen op de campagne, de boodschap NIX18 en waar zij informatie en tips kunnen vinden (helderopvoeden.nl). De campagne loopt tot het einde van de zomer.

 

Wil je meer weten over de campagne? Stuur dan een mail naar spost@ggdhn.nl 

 

[i] Jongvolwassenenmonitor Noord-Holland Noord, 2019.

  • Instagram - White Circle
  • Twitter - White Circle
  • Facebook - White Circle

© 2019 IN CONTROL OF ALCOHOL & DRUGS